Als ondernemer heb je dromen en doelen, klein en groot. Er zijn allerlei manieren om die dromen waar te maken en je doelen te realiseren. Als high end ondernemer weet je dat maar al te goed. In dit blog lees je welke stappen ik mijn klanten adviseer te zetten, waarmee zij hun dromen en doelen omzetten in haalbare financiële plannen.
Stap 1: Wat is je droom?
Schrijf op wat je droom of doel is. Zakelijk maar ook privé. Wanneer wil je je droom werkelijkheid laten zijn (in tijd)? Hoeveel geld heb je daarvoor nodig? Welk omzetdoel heb je dan? Of hoeveel winst wil je dan maken? Wil jij meer naamsbekendheid, wie moeten jou dan kennen? Maar het kan ook zijn dat jij wilt stoppen met werken of die ene boot wilt kopen. Schrijf bij je droom of doel welke investeringen je hiervoor moet doen.
Een voorbeeld van mijzelf. Uiteraard heb ik zelf ook dromen en doelen. Mijn grootste droom is om over 7 jaar een vakantiehuis (met zwembad) te hebben in Spanje – Andalusië. Deze droom heb ik mezelf, 3 jaar geleden, als doel gesteld. Mijn vriend en ik zijn een 4 jaar geleden verliefd geworden op deze streek. We gaan hier iedere meivakantie naartoe. Ik ben uit gaan zoeken wat een huis daar kost. Wat wij ervoor nodig hebben om over 7 jaar daar een huis te kopen.
Stap 2: Maak je financiële jaardoel inzichtelijk
Ik hou voor nu mijn voorbeeld aan, een plan van 7 jaar. Dit kan in jouw geval dus langer of korter zijn. (Weet je nog? Afhankelijk van wanneer jij wil dat jouw droom werkelijkheid is.)
De investering die je nodig hebt, verdeel je over 7 jaar. Dat is je financiële doel per jaar. Maar dit is alleen om je droom waar te maken. Je moet ook nog je huidige vaste lasten kunnen betalen, de belastingen en ook nog iets hebben om leuke dingen te kunnen doen. Met alleen het financiële jaardoel voor het realiseren van je droom ben je er nog niet. Calculeer dus alles wat je per jaar nodig hebt om ook fijn te kunnen leven.
Dan heb je nu je totale financiële jaardoel inzichtelijk.
Een doel zonder plan is slechts een wens – Antoine de Saint-Exupery
Stap 3: Verdeel je jaardoel in kwartaaldoelen
Pak je jaardoel erbij en verdeel dit in 4 kwartalen. Wat heb je dan per kwartaal nodig om dit doel te bereiken? Als je dit weet, is het tijd om te gaan nadenken hoe jij per kwartaal dit doel gaat bereiken. Lukt dit met je huidige aanbod en klanten? Als dat niet lukt, wat kun je doen om je omzet en winst te laten groeien, zodat jij je kwartaaldoelen en je uiteindelijke jaardoel gaat halen? Hier hang je de taken aan die jij te doen hebt per kwartaal.
Bijvoorbeeld hoe jij nieuwe klanten gaat werven als je meer klanten moet hebben. Misschien wel door je online zichtbaarheid te vergroten. Alleen; met het enkel opschrijven van ‘online zichtbaarheid vergroten’ ben je er nog niet. Wees concreet en stel jezelf vragen als: Hoeveel nieuwe klanten heb ik nodig? Hoeveel volgers zou ik om moeten zetten naar klanten? Hoe ga ik dat doen? Heb ik nieuwe volgers nodig? Hoeveel volgers wil ik dan aan het einde van een kwartaal hebben? Hoeveel nieuwe contacten wil ik aan het einde van het kwartaal op mijn maillijst hebben? Etc.
Dit zijn vraagstukken die ik graag met mijn klanten bekijk en waar ik werk uit handen neem, zodat jij je kunt focussen op het bijvoorbeeld opbouwen van warme leads. Ook bij de volgende stappen kijk ik waar je wil mee, en neem ik werk uit handen.
Stap 4: Van kwartalen naar maanden
Nu je weet wat je kwartaaldoelen zijn, zowel financieel als in taken, maak je een maandplanning. Welke taken wil je in een bepaalde maand voltooid hebben om je uiteindelijke kwartaaldoel te behalen?
Stap 5: Maak je weekplanning
In deze stap doe je hetzelfde als in stap 4, alleen nu ga je je taken verdelen in to do’s. Je werkbare weekplanning maken. Maak die klein, zodat het voor jezelf duidelijk is wat jij iedere dag van de week te doen hebt. Wees daarin realistisch; een planning die je volledig kunt afvinken werkt motiverend, andersom juist demotiverend. Aan het einde van iedere week maak je de weekplanning voor de daarop volgende week.
In mijn blog: Effectief plannen: in 9 stappen lees je hoe je een effectieve en realistische planning maakt.
KWARTAALEVALUATIE
Per kwartaal bekijk je of jij je doelen behaald hebt. Stel je doelen bij wanneer jij je doelen niet behaald hebt. Bedenk wat de oorzaak was dat jij je doelen niet behaald hebt. Wat kun je veranderen om je volgende kwartaaldoelen wel te behalen? Heb je meer winst behaald dan verwacht, dan is dat een goed teken. Hoe kun je dat vasthouden en verder vergroten?
Je zult versteld staan hoeveel doelen jij gaat behalen door alleen al deze 5 stappen te nemen. Jij gaat je dromen en doelen waarmaken!
Vind jij het lastig om je dromen en doelen om te zetten in (financiële) plannen? Door samen om de tafel te zitten en jouw dromen en doelen duidelijk te krijgen, ga ik aan de slag met een plan voor jou. Een plan waar jij houvast aan hebt voor de komende jaren. Stuur mij een e-mail en vraag een verhelderend gesprek aan: info@danielledavelaar.nl
Telefoon
0031 6 55 77 25 61
Algemene gegevens
BTW nummer: NL002117138B26
KvK: 73655376
Algemene Voorwaarden
Foto’s: Prisca Visser
Recente reacties