Het gebeurt ons allemaal wel eens, een verjaardag van een vriend(in) vergeten. Een goede vriend(in) vergeeft je dat wel. Maar bij klanten wil je liever niet dat dat nodig is. Zeker als je in je bedrijf juist die klantbeleving wilt optimaliseren. Als je die klantbeleving hoog in het vaandel hebt staan, dan zorg je dat dit soort data altijd in de gaten hebt. In dit blog laat ik je zien hoe het komt dat we belangrijke dagen of dingen vergeten, welke belangrijke dagen geschikt zijn om jouw klanten een super klantreis te laten beleven én hoe jij deze nooit meer vergeet.
Hoe komt het dat we iets vergeten?
Er is niet één reden waarom we dingen vergeten. Ik geef je een aantal redenen en wellicht herken je jezelf hierin. Als je van jezelf herkent hoe het bij jou komt, kun je hier rekening mee houden én er zelfs naar handelen om het niet meer te vergeten:
- Het kan simpelweg in je karakter zitten, bijvoorbeeld je bent van nature wat meer vergeetachtig.
- Je bent wat minder oplettend.
- Je hebt het te druk, er liggen te veel taken voor je om te doen.
- Je dénkt dat je het allemaal wel kunt onthouden.
- Je stelt dingen tot het laatste moment uit en dan ga je het te gehaast doen.
- Slecht slapen. Dit heeft invloed op je concentratievermogen en zul je dus ook dingen sneller vergeten.
- Slecht voor jezelf zorgen. Hierdoor kom je minder goed in je vel te zitten en dit heeft invloed op je oplettendheid.
Planners en lijstjes
Er zijn voor alle bovenstaande redenen oplossingen. Gebruik bijvoorbeeld een planner of kalender. Of maak een lijstje. Zelf ben ik niet vergeetachtig. Maar ik werk dan ook met een planner én ik maak lijstjes.
Niet alleen om niets te vergeten, maar ook omdat ik meer rust in mijn hoofd krijg als ik alles opschrijf. Ik hoef er dan niet meer over na te denken. Zelf werk ik met een papieren planner, de Structuurjunkie
; deze ligt altijd open op mijn bureau. Daarnaast heb ik nog iets speciaals, waar ik je straks meer over vertel.
Zorgen dat je belangrijke momenten niet vergeet is hoe je kansen pakt om iemands leven echt even te raken, zoals Kristy zegt:
“When it comes down to the customer experience, really it’s the opportunity to touch people’s lives” – Kristy Krueger
Wat zijn belangrijke dagen om niet te vergeten
Je kunt je klantbeleving optimaliseren door bijvoorbeeld je klant een cadeautje te sturen of door hem of haar online in het zonnetje te zetten.
Juist op andere dagen dan de geijkte feestdagen iets speciaals naar je klanten sturen, maakt jullie relatie nog meer bijzonder. Bijvoorbeeld als je zelf iets te vieren hebt. Of bij een productlancering van jezelf of je klant.
Wat zijn dan de belangrijke dagen om niet te vergeten? Onderstaand een aantal voorbeelden:
- Datum van oprichting van je bedrijf
- Je eigen verjaardag
- Verjaardagen van je klanten (misschien ook van je vrienden/familie)
- Andere belangrijke dagen voor je klanten (productlancering, jubileum, verhuizing)
- Feestdagen die van toepassing zijn op jouw bedrijf
- Andere leuke, grappige dagen (zie inhaakkalenders) die van toepassing zijn op jouw bedrijf of die iets over jou zeggen
De Belangrijke Dagen Kalender
Ik zei al dat ik een planner gebruik én lijstjes maak. Maar ik gebruik ook nog de Belangrijke Dagen Kalender. Een aparte kalender waarin dus al die speciale dagen staan die van belang zijn om mijn klanten een fijne klantbeleving te bieden. Hoe je dat doet, is heel simpel. Koop een mooie kalender en hang deze ergens op waar je er dagelijks naar kijkt. Dit wordt jouw Belangrijke Dagen Kalender. Schrijf hierop de belangrijke dagen die je voor dit jaar niet mag vergeten. En natuurlijk komen hier gedurende het jaar meer dagen bij, je krijgt namelijk ook steeds nieuwe klanten toch?
En dan? Je kunt wel alles netjes in de kalender zetten, maar je bent alsnog te laat om iets te regelen, wanneer je niet regelmatig op de kalender kijkt.
Leer jezelf aan dat, zodra je je planning voor de volgende week maakt, je minimaal 4 weken vooruitkijkt in je Belangrijke Dagen Kalender en in je planning zet wanneer je iets moet bedenken/bestellen en versturen.
Goed idee: Belangrijke Dagen Sessie
Weet je van jezelf dat je dit gaat vergeten, of wil je hier je tijd niet aanbesteden? Je kunt ook bij mij een losse sessie inplannen, waarin we de belangrijke data doornemen en implementeren in jouw planning. Zelfs bij het bedenken van een attentie of geschenk help ik je graag. Ik heb voor dit laatste trouwens een hele fijne brochure: High end relatiegeschenken. Je vraagt die hier aan:
Op deze manier vergeet jij geen belangrijke dagen meer, kun jij bij je klanten een Wow-moment creëren en dus je klantbeleving optimaliseren.
Wil jij de klantbeleving in je bedrijf verbeteren? Vraag een gratis verhelderend gesprek bij mij aan, info@danielledavelaar.nl. Ik help je hier graag bij.
Andere interessante blogs:
Recente reacties