Als Virtual Professional werk ik niet alleen voor high end ondernemers, maar ben ik ook steeds aan het onderzoeken hoe ik ze het beste kan ondersteunen. Uit mijn onderzoeken blijkt onder andere dat high end ondernemers altijd één of meerdere doelen hebben, zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak. Logisch, want zonder doel is het veel moeilijker om te groeien. Maar hoe bepaal je nou je doelen? Hoe zorg je ervoor dat het niet bij vage uitspraken blijft, zoals: dit jaar wil ik meer klanten, of dit jaar wil ik meer voor de maatschappij betekenen. In dit blog geef ik 3 stappen die jou helpen je doelen concreet te krijgen.

 

  1. Ga dromen 

Dromen? Ja, ga dromen. Waar word jij heel blij van? Wat zou jij heel graag willen voor jezelf en voor je bedrijf? En hoe ziet dat er dan uit? Welk gevoel krijg je daarbij? Denk bij dit dromen vooral niet: dat lukt mij toch niet. Gooi die gedachte over boord. Denk juist vooral groot en in overvloed. Ga googelen op woorden en afbeeldingen die bij je dromen horen. Of koop tijdschriften en zoek afbeeldingen die bij de dromen passen. Maak een visionboard, liefst een fysiek visionboard, maar digitaal zou ook kunnen en print deze dan later uit.

Hang je visionboard op je werkplek, zodat je er iedere dag naar kunt kijken.

 

“Begin with the end in mind” – Steven Covey

 

  1. Bepaal je doelen en behoud je focus

Doelen kun je onderverdelen in verschillende categorieën. Ik adviseer altijd doelen te formuleren in de volgende 3 categorieën:

  • Gezondheidsdoelen
  • Persoonlijke doelen
  • Zakelijke doelen

Kies voor jezelf per categorie 1 doel. Hiermee voorkom je dat je de focus kwijtraakt. Je hebt juist die focus nodig om je doelen te behalen. Door je doelen op te schrijven, smart te formuleren (punt 3) en er een visionboard bij te maken, behoud je je focus. Die heb je nodig om je doelen te behalen. Je kunt hierdoor steeds bepalen of wat tussendoor komt bijdraagt of een afleiding is.

 

  1. Think SMART

Met de SMART methode maak je je doel duidelijker.

  • Specifiek: maak je doel specifiek en schrijf dit op. Blijf niet in algemene bewoordingen hangen, zoals: dit jaar wil ik gezonder gaan leven. Maak het specifiek door bijvoorbeeld te zeggen: dit jaar ga ik gezonder leven, door 3x in de week te gaan sporten en alleen in het weekend 1x fast food te eten.
  • Meetbaar: hang cijfers aan je doelen en maak het hierdoor meetbaar. Bijvoorbeeld: hoeveel omzet je wilt behalen of beter nog: hoeveel winst je wilt maken. Maar dit kan ook zijn: hoeveel lezers je voor je nieuwsbrief je wilt hebben of hoeveel kg je wilt afvallen.
  • Acceptabel: is je doel acceptabel voor de mensen om je heen? Denk hierbij aan je gezin, je doelgroep, maar ook je team. Betrek de mensen om je heen bij je doel. Pas als iedereen inclusief jijzelf achter je doelen staan, zijn ze acceptabel.
  • Realistisch: zorg dat je doelen haalbaar zijn, maar maak ze ook niet te gemakkelijk. Om te groeien moet je jezelf stretchen. Doelen die niet haalbaar zijn werken demotiverend. Een realistisch doel is een ambitieuze uitdaging.
  • Tijdgebonden: hang een deadline aan je doel. Dit kan een jaar zijn, maar ook een kwartaal of een specifieke datum. Met een deadline maak je het makkelijker te plannen.

 

“Discipline is the bridge between goals and accomplishment”- Jim Rohn

 

Met het doorlopen van deze 3 stappen heb jij je doelen voor 2022 helder en kun je van daaruit verdergaan met het maken van je planning. Lees hiervoor mijn blog: Van dromen en doelen naar financiële plannen in 5 stappen.

 

Evalueren van je doelen

Ieder week, maand en/of kwartaal bekijk je of je nog op schema zit. Heb je voor die periode je taken af kunnen vinken? Ben je op de goede weg, of moet je je planning nog iets bijstellen om je uiteindelijke doel te kunnen behalen?

Heb je je uiteindelijke doel opgesplitst in tussentijdse doelen, zoals kwartaal en maanddoelen (zoals ik beschreven heb ik mijn blog: Van dromen en doelen naar financiële plannen in 5 stappen*)? En behaal je die tussentijdse doelen? Dan is dat een ‘viermoment’ voor je. Vier je successen, dat werkt zo motiverend. Dat hoeft niet groot te zijn (mag natuurlijk wel), maar sta er wel bij stil.

Heb je je doel niet gehaald, vraag je dan af wat er niet goed gegaan is; waarom heb je het niet gehaald? Moet je je doel bijstellen omdat het niet realistisch was? Bijvoorbeeld qua planning, waardoor je niet volgens je schema kon werken?

Omdat je een deadline aan je doel hebt gekoppeld (zie de T bij Smart), is het ook goed om na de deadline even terug te kijken. Is het gehaald? Wat ging er goed? Wat niet? Enzovoorts.

En dat is het moment om weer nieuwe doelen te stellen en de verbeterpunten mee te nemen, zodat je steeds beter doelen leert stellen.

 

Ik ben heel benieuwd of deze aanpak je heeft geholpen je doelen concreet te krijgen. Laat het mij weten in een berichtje onder dit blog.

Interessante blogs:

Van dromen en doelen naar financiële plannen in 5 stappen 

Effectief plannen in 9 stappen

5 slimme tips om je aan je planning te houden