Peak-end rule 

Een onvergetelijke klantbeleving is niet gebaseerd op een overall fijne klantbeleving, maar kent zéker één hoogtepunt (peak) en een verbluffend einde (end): dat is de peak-end rule. Die verzon ik niet zelf hoor. Nobelprijswinnaar en psycholoog Daniel Kahneman heeft het principe van de peak-end rule ontdekt.

Goed om te weten, want zo kun jij jezelf dus bewust onderscheiden van je concurrenten. In het blog ‘High end customer experience: 5 tips’, lees je hoe je hoogtepunten kunt creëren. In dit blog geef ik je 7 tips om een verbluffende einde van de klantreis te verzorgen.

“I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel”. – Maya Angelou

 

Wat kun jij doen voor een verbluffend ‘einde’?

Wat je ook doet om het einde verbluffend te laten zijn, het moet wel aansluiten bij jouw bedrijf of bij de belofte die jij je klant doet. Ter inspiratie geef ik je 7 tips:

  1. Geef je klanten een ‘podium’ aan het einde van het traject binnen jouw netwerk. Dit kan bijvoorbeeld een online interview zijn.

 

  1. Neem een maand na de beëindiging van jullie samenwerking contact op met je klant en vraag hoe het gaat. Geef haar kosteloos advies als ze nog ergens tegenaan loopt. Door onverwachts contact op te nemen en nog extra adviezen te geven voelt je klant zich extra gezien.

 

  1. Stuur een passend cadeau met een persoonlijk, handgeschreven kaartje, waarin jij je klant complimenteert met zijn/haar behaalde resultaat of succes.

 

  1. Heb je een webshop met fysieke producten, stop een klein extraatje in een bestelling en verpak je producten mooi, zodat ze voelen als een cadeautje in plaats van een gewoon product in een saaie bruine doos.

 

  1. Een bedankpagina is ook een afsluiting van een bestelling. Maak van je bedankpagina op je website een geweldige bedankpagina, zowel voor een betaald product, maar ook bij een weggever. Zet er bijvoorbeeld een bedankvideo in. Waarin jij zelf je klant bedankt voor de actie die jouw klant gedaan heeft.

 

  1. Na een samenwerking zorg je voor een leuke affiliatevergoeding of een cadeautje wanneer jouw klanten een nieuwe klant aandragen.

 

  1. Kijk bewust naar andere bedrijven hoe de ‘nabehandeling’ is. Zoals bijvoorbeeld de betaalapp Tikkie. Je ontvangt een betaalverzoek van iemand, wat misschien niet altijd het fijnste is om te krijgen, want het kost je geld. Maar iedereen is inmiddels benieuwd naar het grappige gifje zodra de betaling gelukt is. Het tovert een glimlach op je gezicht. Onderzoek wat anderen doen om zo zelf ook een unieke nabehandeling of einde te kunnen realiseren.

 

Wil jij je high end customer experience onderzoeken en je peak-end rule goed neerzetten? Maar weet je niet hoe? Neem contact met mij op, ik help je hier graag bij: info@danielledavelaar.nl

 

Interessante blogs:

High end customer experience: 5 tips

Hoe bepaalt een succesvolle high end ondernemer zijn niche 

Wat is het geheim van high end ondernemers