High end ondernemen is kiezen, zonder kiezen geen succes. Kies je niche en maak deze zo specifiek mogelijk. In dit blog ga ik je uitleggen waarom een duidelijke niche bepalen bijdraagt aan jouw succes en hoe je jouw niche bepaalt.

 

Wat is een duidelijke niche?

Een klant van mij is hondentrainster. Haar niche zou kunnen zijn: alle hondenbezitters. Dat is een hele grote groep. Zij heeft haar niche veel specifieker gemaakt. Zij richt zich op hondenbezitters die een pup hebben of een gedragsprobleem met hun volwassen hond hebben. Hiermee heeft zij haar niche al een stuk kleiner, specifieker, gemaakt.

Jouw niche is een groep mensen die aan bepaalde voorwaarden voldoet. Voorwaarden die jij stelt. Mensen die met hun specifieke ‘probleem’ het best bij jouw dienst of product passen. Als je een duidelijke niche bepaalt, maak je je niche liefst zo klein mogelijk, zodat je weet welke taal die mensen spreken, wat hun gedrag is, wat hun probleem is. Dit wil niet zeggen dat je mensen die niet aan die voorwaarden voldoen niet kunt of wilt helpen. Maar met een specifieke niche spreek jij de mensen aan die jij het allerliefst helpt en ben jij heel duidelijk in je boodschap, omdat jij weet wat er bij hen speelt.

 

Waarom een duidelijke niche?

Met een duidelijke niche val je op. Jij bent er niet voor iedereen, je bent onderscheidend. Jij kiest voor een niche. Zoals ik in de inleiding van dit blog al zei: high end ondernemen is kiezen, zonder kiezen geen succes.

 

“Commit to a niche; try to stop being everything to everyone” – Andrew Davis

 

Hoe bepaal je jouw niche?

Je bent ondernemer, dus je hebt al een dienst of product. Gebruik je eigen gegevens, ervaringen en doe een marktonderzoek waarbij je het volgende uit gaat pluizen:

 

Ga eens na in je eigen klantenbestand

  • Wie is je leukste klant? En waarom is hij/zij je leukste klant?
  • Wie is absoluut niet jouw leukste klant? Wat heeft ervoor gezorgd dat hij/zij niet in het rijtje met leukste klanten staat?
  • Welke klant heeft het beste resultaat geboekt met jouw dienst of product?

 

Bepaal aan de hand van die leukste klant voor wie jouw niche-aanbod geschikt is:

  • Voor mannen en/of vrouwen?
  • In welke leeftijdscategorie vallen zij?
  • Welke nationaliteit hebben zij?
  • Zijn ze getrouwd, wonen ze samen of zijn ze single?
  • Hebben ze kinderen? Zo ja, hoeveel?
  • Hebben ze huisdieren? Zo ja, wat voor huisdieren?
  • Welk beroep hebben ze?

 

Verdiep je in hun behoeften:

  • Wat zijn hun ontmoetingsplekken
  • Favoriete tv-zenders
  • Favoriete websites
  • Wat is hun bestedingspatroon
  • Hoe communiceren zij etc.

 

Hoe doen jouw concurrenten het?

Weet wie je concurrenten zijn en bekijk hoe zij het aanpakken:

  • Wie spreken zij aan?
  • Wat voor product of dienst verkopen zij?
  • Hoe bieden zij het aan?
  • Waar zijn zij actief?

Voor een high end ondernemer gaat het specifieker maken van zijn of haar niche nog een stapje verder. Daarvoor is het goed om te weten wat het verschil is tussen low end en high end klanten.

 

Wat is het verschil tussen low end en high end ondernemen?

Een low end klant wil kwantiteit. Het liefst voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, of ze vragen om korting. Zij zijn geneigd om kleinere stappen te maken (houden zichzelf klein) en zien veel meer bezwaren, daardoor moet jij veel meer moeite doen om hen te overtuigen. Terwijl een high end klant gaat voor kwaliteit. Een high end klant wil investeren en ziet de waarde in van investeren.

Een low end klant zit vaak (nog) in een ander proces. Die hebben vaak nog niet de juiste doelen voor zichzelf gesteld.

Een klant die al wel heel duidelijk zijn doelen heeft gezet, al wat langer bezig is én naar die doelen toe aan het werken is, weet dat hij/zij het niet alleen kan. Zij hebben alleen vaak een laatste zetje nodig om tot die optimale resultaten te komen en zijn bereid hiervoor te investeren.

Als je high end wilt ondernemen is het slim om ook naar het niveau van je ideale klant te kijken en of zij al een bepaalde omzet draaien.

 

Hoe ziet mijn ideale klant eruit?

Mijn ideale klant heet Julia, is 48 jaar oud, heeft rood haar, 2 kinderen en heeft een hond, ik weet wat haar inkomen is, dat ze ondernemer is en wat zij graag in haar vrije tijd doet. Ze is spiritueel, een gevoelsmens en lichtelijk chaotisch. Julia wil met haar bedrijf next level gaan, high end ondernemen. Ze wil alleen maar bezig hoeven zijn met haar klanten, die ze coacht. Alle andere taken wil ze niet over na hoeven denken. Het maakt haar hoofd vol en dat belemmert haar in 100% focus voor haar klanten. Ze wil iemand naast haar aan wie ze alle vragen, problemen en andere taken kan overlaten. Iemand die het voor haar oplost, hetzij zelf of dat ze een andere expert aanhaakt. Een sparringpartner, iemand die zij vertrouwt, haar rechterhand. Zodat ze ook meer tijd terug krijgt voor haar gezin en sociaal leven.

 

Het bepalen van een specifieke niche is één van de stappen die je nodig hebt om high end te gaan ondernemen.

Wil je weten hoe jij met je bedrijf kunt groeien naar high end ondernemen? Vraag een vrijblijvend, verhelderend gesprek met mij aan, ik help je hier graag bij. info@danielledavelaar.nl

 

Boektip: De kunst van high end ondernemen

 

Interessante andere blogs:

Wat is het geheim van high-end ondernemers?

 

Werk succesvol overdragen aan je Virtual Assistant: 7 tips

 

7 tips om jouw ideale Virtual Assistant te vinden

Adres

Simon Vestdijkerf 15
Dordrecht

E-mail

info@danielledavelaar.nl

Certificaten Danielle

Telefoon

0031 6 55 77 25 61

Algemene gegevens

BTW nummer: NL002117138B26
KvK: 73655376

Danielle Davelaar

Foto’s: Prisca Visser

Wat is grensoverschrijdend gedrag?

Wat is grensoverschrijdend gedrag?

“Wat grappig lijkt voor de één, kan pestgedrag betekenen voor de ander.”   Ongewenst gedrag en grensoverschrijdend gedrag worden vaak door elkaar gebruikt. Maar wat is nou ongewenst en wanneer is de grens overschreden? Eigenlijk is het niet anders dan: zodra iets...

Chat openen
Hoi 👋
Waarmee kan ik je helpen?