Hoe zorg je dat jouw high end klanten zich zo betrokken voelen bij jou, dat ze bij je blijven? Dat ze meer van je willen zien en kopen? Dat doe je door ze een high end customer experience te bieden. In dit blog geef ik je 5 tips hoe jij ervoor kunt zorgen dat de customer experiences van jouw klanten optimaal zijn.
Wat is customer experience?
Customer experience betekent klantbeleving. Hoe beleven jouw klanten het om klant te zijn bij jou? En dat gaat er niet alleen om hoe zij in de watten gelegd worden. Het gaat om de totale klantreis die jouw klanten maken, en hoe zij die dus beleven, zowel offline als online.
1. Goed begonnen is half gewonnen
Als het om de totale klantreis gaat, begint de customer experience al op het moment van het eerste contact met jou. Hoe komen klanten met jou in contact? Is dat bijvoorbeeld via social media? Dat is geen direct contact, maar jouw potentiële klanten krijgen hierdoor wel een eerste indruk van jou.
Het gaat niet alleen om wat je op social media laat zien, maar ook wat je offline laat zien. Dit gaat verder dan je kennis zichtbaar maken. Hoe jij, en bijvoorbeeld je kantoor, eruitziet speelt ook een rol. Het gaat om de complete beleving die klanten van jou krijgen. High end klanten kijken graag op tegen iemand die verder is dan zijzelf.
Let op: De kleding die jij draagt kan zelfs verschil maken. Het kan heerlijk zijn om in een slonstrui rond te lopen, maar loop hier niet mee te koop: je loopt het risico de verkeerde klanten aan te trekken. Wat jij laat zien en hoe jij jezelf laat zien, bepaalt je expertstatus. Goed begonnen is half gewonnen.
Een beleving beleef je met al je zintuigen: horen, zien, voelen en ruiken. Speel hierop in en zorg dat het op alle vlakken klopt én op elkaar aansluit!
2. Zorg voor een high end branding
Niet alleen hoe jij en je kantoor eruitzien zijn belangrijk, maar de totale uitstraling van je bedrijf is van belang. Denk hierbij aan een branding (huisstijl) die goed aansluit op hoe en wie jij bent én waar jij voor staat. Laat dit overal in terugkomen: je website, je e-mailhandtekening, visitekaartjes, werkboeken, etc. Straal consequent kwaliteit uit!
3. Leg je klanten in de watten
De beleving van je klanten zit ook in het gezien worden door jou, zich speciaal voelen. Dat hoeft niet met hele grote, dure cadeaus. Maar een welkomstkaartje of klein cadeautje zodra je klanten, klant worden kan al een hele fijne beleving zijn. Het wordt vaak heel erg gewaardeerd.
Stuur ook iets leuks, iets persoonlijks, met hun verjaardagen. Of met een jubileum of een geboorte. Met de feestdagen is het vaak gebruikelijk om iets te sturen of te geven, maar dat hoeft niet per se. Op onverwachte momenten voelt het nog specialer voor je klanten. Of als jij iets te vieren hebt: wie jarig is, trakteert!
Wat je geeft moet kwalitatief goed zijn en hoe persoonlijker, hoe meer er over nagedacht is en dus hoe specialer jouw klanten zich voelen. Hoe leuk is het om een kleinigheidje, dat ook nog op een mooie manier is ingepakt, te ontvangen?
Om jou te helpen je klanten in de watten te leggen heb ik een hele fijne brochure met high end relatiegeschenken gemaakt die je hier gratis kunt downloaden. Vol met tips, prijzen én adressen. Vraag deze hier aan:
Gratis brochure high end relatiegeschenken
4. Organisatie
Hoe is je bedrijf ingericht? Heb jij helder wat er moet gebeuren als potentiële klanten klant worden? Een high end experience gaat nog verder dan wat ik bij 1, 2 en 3 heb aangegeven.
Verkoop jij bijvoorbeeld online trainingen? Hoe zit het dan met inloggegevens? Hoe duidelijk en hoe snel ben jij in je communicatie? Heb jij stap voor stap helder wat er moet gebeuren om jouw klanten goed op gang te helpen bij deze trainingen? En hoe is je service? Hoe ga jij om met klachten?
Voorkom irritaties en zorg dat het je klanten zo min mogelijk moeite kost om iets te doen of te kopen bij je. In iedere fase van de klantreis is er een andere behoefte aan klantbeleving, informatie en opvolging.
“Wanneer het qua organisatie goed in elkaar zit, jouw programma waarde heeft én de beleving hierbij klopt, zien klanten jou als expert op high end niveau.” – Meriam Slijkerman
5. Waar eindigt de klantreis?
Eindigt de klantreis bij het afronden van een online training of als het product afgeleverd is? Nee, en dit is iets wat vaak door veel ondernemers onderschat wordt. Je wilt dat jouw klanten óf verder bij je gaan, dus de klantreis vervolgen, óf dat zij jouw ambassadeurs worden. Zodat jij via hen nog meer klanten aantrekt. Zorg dus voor een fijne ‘nabehandeling’. Hoe je dat doet, kun je lezen in een volgend blog.
Wanneer je met mij gaat samenwerken zorg ik ervoor dat jouw klanten die totale high end customer experience ervaren. Neem contact met mij op als je met mij wil samenwerken om hier een beleving van te gaan maken: info@danielledavelaar.nl
Interessante andere blogs:
Adres
Simon Vestdijkerf 15
Dordrecht
info@danielledavelaar.nl

Telefoon
0031 6 55 77 25 61
Algemene gegevens
BTW nummer: NL002117138B26
KvK: 73655376

Foto’s: Prisca Visser
Wanneer ben jij klaar voor een team?
Misschien wel de meest gestelde vraag: Wanneer ben ik er klaar voor om een team aan te haken? En het antwoord is veel eerder dan jij denkt. In dit blog laat ik je zien wanneer jij er klaar voor bent. Wie ben jij? Je hebt een bedrijf en besteed ook af en toe of...
7 inspirerende high end ondernemers
De laatste tijd spreek ik, in mijn blogs en mijn posts op de social media kanalen, veel over een high end klantbeleving en high end ondernemers. Maar wie zijn mijn inspiratiebronnen? In dit blog lees je welke high end ondernemers ik het meest inspirerend vindt. ...
Optimaliseren klantbeleving: belangrijke dagen om niet te vergeten
Het gebeurt ons allemaal wel eens, een verjaardag van een vriend(in) vergeten. Een goede vriend(in) vergeeft je dat wel. Maar bij klanten wil je liever niet dat dat nodig is. Zeker als je in je bedrijf juist die klantbeleving wilt optimaliseren. Als je die...
Jouw doelen voor 2022 concreet krijgen: in 3 stappen
Als Virtual Professional werk ik niet alleen voor high end ondernemers, maar ben ik ook steeds aan het onderzoeken hoe ik ze het beste kan ondersteunen. Uit mijn onderzoeken blijkt onder andere dat high end ondernemers altijd één of meerdere doelen hebben, zowel op...
Hoe zorg jij voor een verbluffend einde van de klantreis?: 7 tips
Peak-end rule Een onvergetelijke klantbeleving is niet gebaseerd op een overall fijne klantbeleving, maar kent zéker één hoogtepunt (peak) en een verbluffend einde (end): dat is de peak-end rule. Die verzon ik niet zelf hoor. Nobelprijswinnaar en psycholoog Daniel...
Hoe bepaalt een succesvolle high end ondernemer zijn niche?
High end ondernemen is kiezen, zonder kiezen geen succes. Kies je niche en maak deze zo specifiek mogelijk. In dit blog ga ik je uitleggen waarom een duidelijke niche bepalen bijdraagt aan jouw succes en hoe je jouw niche bepaalt. Wat is een duidelijke niche?...
Recente reacties