Hoe zorg je dat jouw high end klanten zich zo betrokken voelen bij jou, dat ze bij je blijven? Dat ze meer van je willen zien en kopen? Dat doe je door ze een high end customer experience te bieden. In dit blog geef ik je 5 tips hoe jij ervoor kunt zorgen dat de customer experiences van jouw klanten optimaal zijn.

 

Wat is customer experience?

Customer experience betekent klantbeleving. Hoe beleven jouw klanten het om klant te zijn bij jou? En dat gaat er niet alleen om hoe zij in de watten gelegd worden. Het gaat om de totale klantreis die jouw klanten maken, en hoe zij die dus beleven, zowel offline als online.

 

1. Goed begonnen is half gewonnen

Als het om de totale klantreis gaat, begint de customer experience al op het moment van het eerste contact met jou. Hoe komen klanten met jou in contact? Is dat bijvoorbeeld via social media? Dat is geen direct contact, maar jouw potentiële klanten krijgen hierdoor wel een eerste indruk van jou.

Het gaat niet alleen om wat je op social media laat zien, maar ook wat je offline laat zien. Dit gaat verder dan je kennis zichtbaar maken.  Hoe jij, en bijvoorbeeld je kantoor, eruitziet speelt ook een rol. Het gaat om de complete beleving die klanten van jou krijgen. High end klanten kijken graag op tegen iemand die verder is dan zijzelf.

Let op: De kleding die jij draagt kan zelfs verschil maken. Het kan heerlijk zijn om in een slonstrui rond te lopen, maar loop hier niet mee te koop: je loopt het risico de verkeerde klanten aan te trekken. Wat jij laat zien en hoe jij jezelf laat zien, bepaalt je expertstatus. Goed begonnen is half gewonnen.

 

Een beleving beleef je met al je zintuigen: horen, zien, voelen en ruiken. Speel hierop in en zorg dat het op alle vlakken klopt én op elkaar aansluit!

 

2. Zorg voor een high end branding

Niet alleen hoe jij en je kantoor eruitzien zijn belangrijk, maar de totale uitstraling van je bedrijf is van belang. Denk hierbij aan een branding (huisstijl) die goed aansluit op hoe en wie jij bent én waar jij voor staat. Laat dit overal in terugkomen: je website, je e-mailhandtekening, visitekaartjes, werkboeken, etc. Straal consequent kwaliteit uit!

 

3. Leg je klanten in de watten

De beleving van je klanten zit ook in het gezien worden door jou, zich speciaal voelen. Dat hoeft niet met hele grote, dure cadeaus. Maar een welkomstkaartje of klein cadeautje zodra je klanten, klant worden kan al een hele fijne beleving zijn. Het wordt vaak heel erg gewaardeerd.

Stuur ook iets leuks, iets persoonlijks, met hun verjaardagen. Of met een jubileum of een geboorte. Met de feestdagen is het vaak gebruikelijk om iets te sturen of te geven, maar dat hoeft niet per se. Op onverwachte momenten voelt het nog specialer voor je klanten. Of als jij iets te vieren hebt: wie jarig is, trakteert!

Wat je geeft moet kwalitatief goed zijn en hoe persoonlijker, hoe meer er over nagedacht is en dus hoe specialer jouw klanten zich voelen. Hoe leuk is het om een kleinigheidje, dat ook nog op een mooie manier is ingepakt, te ontvangen?

Om jou te helpen je klanten in de watten te leggen heb ik een hele fijne brochure met high end relatiegeschenken gemaakt die je hier gratis kunt downloaden. Vol met tips, prijzen én adressen. Vraag deze hier aan:

 

Stapeltje brochures high end relatiegeschenken.

Gratis brochure high end relatiegeschenken

 

4. Organisatie

Hoe is je bedrijf ingericht? Heb jij helder wat er moet gebeuren als potentiële klanten klant worden? Een high end experience gaat nog verder dan wat ik bij 1, 2 en 3 heb aangegeven.

Verkoop jij bijvoorbeeld online trainingen? Hoe zit het dan met inloggegevens? Hoe duidelijk en hoe snel ben jij in je communicatie? Heb jij stap voor stap helder wat er moet gebeuren om jouw klanten goed op gang te helpen bij deze trainingen? En hoe is je service? Hoe ga jij om met klachten?

Voorkom irritaties en zorg dat het je klanten zo min mogelijk moeite kost om iets te doen of te kopen bij je. In iedere fase van de klantreis is er een andere behoefte aan klantbeleving, informatie en opvolging.

 

“Wanneer het qua organisatie goed in elkaar zit, jouw programma waarde heeft én de beleving hierbij klopt, zien klanten jou als expert op high end niveau.” – Meriam Slijkerman

 

5. Waar eindigt de klantreis?

Eindigt de klantreis bij het afronden van een online training of als het product afgeleverd is? Nee, en dit is iets wat vaak door veel ondernemers onderschat wordt. Je wilt dat jouw klanten óf verder bij je gaan, dus de klantreis vervolgen, óf dat zij jouw ambassadeurs worden. Zodat jij via hen nog meer klanten aantrekt. Zorg dus voor een fijne ‘nabehandeling’. Hoe je dat doet, kun je lezen in een volgend blog.

 

Wanneer je met mij gaat samenwerken zorg ik ervoor dat jouw klanten die totale high end customer experience ervaren. Neem contact met mij op als je met mij wil samenwerken om hier een beleving van te gaan maken: info@danielledavelaar.nl

 

 

Interessante andere blogs:

Hoe bepaalt een succesvolle high end ondernemer zijn niche?

Wat is het geheim van high end ondernemers?