Een team samenstellen is één ding, maar dan moet je ook nog zorgen dat de samenwerking met jou en ook met de teamleden onder elkaar goed gaat. Hoe doe je dat? In dit blog geef ik je 6 tips hoe jij zorgt voor een super goed samenwerkend team.
Tip 1: Start bij jezelf
Een team heeft leiderschap nodig. En die leider ben jijzelf (ook al heb je misschien een businessmanager). Het is jouw bedrijf en jij bepaalt hoe jouw bedrijf gerund moet worden. Zorg dat jij aan je team duidelijk maakt welke doelen jij wilt behalen en wat jouw normen en waarden zijn.
Tip 2: Weten wie welke expertise heeft
Weet wat en aan wie jij taken kunt delegeren. Zorg dat jij weet wat de expertises van je teamleden zijn, maar ook dat je teamleden dit van elkaar weten. Zodat zij bij het toegewezen krijgen van een taak zelf kunnen inschatten of dit iets is wat zij moeten uitvoeren of dat deze taak toch beter door een ander teamlid opgepakt kan worden. Sommige taken hebben een overlap qua uitvoering of denkwijze met de expertises van je teamleden en kunnen dan ook beter in overleg of samen uitgevoerd worden. Laat je teamleden dan ook samenwerken met elkaar en niet alleen met jou.
Tip 3: Geef je team vertrouwen
Heel belangrijk voor een goede samenwerking is vertrouwen geven. Je teamleden het vertrouwen geven dat het juist goed is om zelf oplossingen aan te dragen. Zorg dat zij je niet gaan overladen met vragen via de mail. Dan ben jijzelf alsnog bezig met hun werk. Vraag je teamleden om zodra ze een vraag hebben er eerst zelf over na te denken en een oplossing aan te dragen. Dit scheelt een hoop heen en weer gemail en jij hoeft niet voor ieder probleem een oplossing te bedenken. Niet alle oplossingen zullen de oplossing zijn zoals jij die zou bedenken, maar is dat erg? Vertrouw op de expertise van je teamleden.
Het is voor jou teamleden fijn als ze voelen dat er vertrouwen is, zodat ze kunnen doen wat zij graag willen doen om jou vooruit te helpen. Hoe langer een teamlid met je samenwerkt, hoe beter zij je leert kennen en ook beter jouw gedachtegang kan inschatten en dus sneller een oplossing geeft die past bij jou.
Tip 4: Gebruik een samenwerkingstool
In de vorige tip hadden we het over het vele heen en weer gemail. Dit ondervang je ook door met een samenwerkingstool te gaan werken. Hierin kun je taken toewijzen aan het juiste teamlid en er een deadline aanhangen. Zelf ben ik groot fan van de tool Teamwork, onder andere omdat deze tool zoveel kan. Je kunt er documenten in opslaan, in chatten, opmerkingen toevoegen bij een taak, een ander teamlid aanhaken bij jouw taak en nog veel meer. Je hoeft dan niet meer onderling te mailen met elkaar, maar via deze tool communiceren. Je houdt je mailbox overzichtelijk en in de tool heb je ook alles bij elkaar, dus ook daar meer overzicht. Een andere tool die ook heel goed werkt, maar minder mogelijkheden heeft is bijvoorbeeld Trello.
Tip 5: Overleg
Zeker in het begin van een samenwerking is het heel belangrijk om regelmatig te overleggen, mijn advies: begin met 1x per week. Geen ellenlange vergaderingen, maar wel doorspreken wat ervan wie verwacht wordt en of de afgesproken deadlines gehaald zijn. Vraag je teamleden wat ze nodig hebben van jou of van elkaar om taken uit te voeren. Naar mate de samenwerking goed verloopt kun je de overleggen afbouwen naar 1x per twee weken of 1x per 3 weken.
Tip 6: Zorg voor een goede (werk-)sfeer
Een goede werksfeer is bepalend voor een fijne samenwerking, ook al werk je met een virtueel team. Vier je successen samen met je team. Zorg dat je teamleden elkaar kennen en dat ze ook contact met elkaar hebben. Hoe leuk is het om eens in de zoveel tijd een dag, of een halve dag, samen te zijn. Een teambuilding dag. Dat kan van alles zijn, van vlotten bouwen met je team, tot gezellig lunchen of dineren. Wees creatief, laat je teamleden een dag bedenken of zelfs organiseren.
Zo heeft een klant van mij een tijdje terug haar team uitgenodigd om met haar in een lelijk eendje een dag te gaan toeren, super leuk. Je teamleden leren elkaar op een andere manier kennen en dat is alleen maar goed voor een fijne samenwerking.
Een super samenwerkend team start dus met leiderschap nemen, je teamleden verantwoordelijkheid en vertrouwen geven.
Ik stel voor jou het team samen dat helemaal bij jou gaat passen. Daarvoor heb ik een super gaaf 6 maanden traject opgezet, Jouw Next Level Team. In die 6 maanden heb jij teamleden waar jij van droomt en die super goed samenwerken aan jouw businessdromen. Stuur me een e-mail om vrijblijvend te bespreken of dit iets voor jou is: info@danielledavelaar.nl
Interessante andere blogs:
Een team met Virtual Assistants of een team met personeel in loondienst?: 13 verschillen
Wanneer ben jij klaar voor een team?
High end customer experience: 5 tips
Adres
Simon Vestdijkerf 15
Dordrecht
info@danielledavelaar.nl

Telefoon
0031 6 55 77 25 61
Algemene gegevens
BTW nummer: NL002117138B26
KvK: 73655376

Foto’s: Prisca Visser
Recente reacties